Koncerter

SPIR FESTIVAL - Festival for ny og alternativ musik og lydkunst

Ideen til Spir Festival opstod som et ønske om at bringe den mere smalle musik ind i de skønt klingende kirkerum. Ny musik og elektronisk musik, men også abstrakt og improviseret akustisk musik og lydkunst hører til her. Kunstnerne har været mange og forskelligartede, lige fra rendyrkede elektroniske kunstnere som Bjørn Svin, Mike Sheridan, Thomas Knak og Søs Gunver Ryberg over free-jazz musikere som PO Jørgens, Peter Friis Nielsen, Claus Bøje, Katt Hernandez, Lars Greve og Lotte Anker over fortolkere af ny musik som Ying Hsueh-Chen og Eva Sidén til lydkunstnere og hybrid-komponister som Simon Christensen, Jacob Draminsky, Jacob Riis, Jørgen Teller, Claus Poulsen, Antez, Randi Pontoppidan, vokal-gruppen Iki, Antez og Antti Tolvi.

Vi håber, at mange har tid og lyst til at lægge vejen forbi når sommerens lydlige begivenheder fylder kirkerummene.

Violinist Anne Eltard

Sommerkoncert 30. juli kl. 20.00 i Villingerød Kirke: Violinist Anne Eltard

Den 30. juli kl. 20.00 i Villingerød Kirke er der igen elektronisk musik på programmet, men denne gang på en lidt anden måde. Anne Eltard er violinist, komponist og lydkunstner og indspiller, producerer og udgiver løbende med både egen kvartet og som solist i både ind- og udland. Hun laver musik til Ketil Teisens filmproduktioner og har vundet priser for hendes arbejde med lydkunst og lyddesign i mange forskellige sammenhænge.

Ved koncerten d. 30. juli inviteres vi til at stå af hverdagens travle strøm og lytte til en ”stillekoncert”, hvor Anne Eltard tager os med ind i et blidt favnende lydunivers. Med sin violin, sin udtryksfulde sangstemme, loops og effekter, skaber hun et unikt musikalsk rum,  hvor de mange musikalske lag og stemmer klinger polyfont og skaber en illusion, der får de inciterende soundscapes til at virke som et helt orkester.

Publikum bliver ført igennem rolige lydlandskaber i et mix af loop, samples og lydflader med parafraser over gamle sange og salmer. Afsættet er genkendelsen og identifikationen i den nordiske klang, jordnær musik, der skaber et æstetisk rum af fred og hvile. Et sted,  man kan vende tilbage til, når verden larmer for meget. Musik der taler til det stille i dig.

Du kan læse mere om Anne Eltard på http://eltard.dk

Fri entré.

Fløjtenist Helene Navasse

Sommerkoncert 7. august kl. 20.00 i Villingerød Kirke: Fløjtenist Hélène Navasse

Årets sidste koncert i sommerkoncert-rækken finder sted den 7. august kl. 20.00 i Villingerød Kirke og præsenterer en klassisk koncert med solo-fløjtenisten Hélène Navasse.

Hun begyndte sin professionelle karriere som solofløjtenist i det franske ny musik-ensemble Polychromie og fortsatte som assisterende solofløjtenist i Aarhus Symfoniorkester fra 1999-2005.

Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Amsterdam Conservatorium og har tillige en bachelorgrad fra CRR Boulogne i Frankrig. Hun er prisvinder i flere internationale konkurrencer samt en aktiv solist og kammermusiker med mange optrædener verden over fra USA til Japan og Island til Libanon.

Hélène Navasse har arbejdet sammen med ansete europæiske samtidsensembler som MusikFabrik, Schönberg Ensemble, Asko Ensemble, Klang Forum. Hun har desuden optrådt som solist med Aarhus Symfoniorkester og ny musik-ensembler som Caput, Reykjavik Kammerorkester, Århus Sinfonietta og Athelas Sinfonietta. Siden 2016 har Hélène Navasse været fast medlem af Athelas Sinfonietta.

Ved koncerten den 7. august i Villingerød Kirke vil hun spille et varieret program af nyt og gammelt fra hendes vidtfavnende repertoire.

Fri entré.